Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/vhosts/kusterseducatie.nl/rickenmiek.nl/textpattern/lib/txplib_db.php on line 14
Into The Wild Wild West: september 2008

Sukkels

sep 30, 06:27

ze bestaan toch
FOKO (Fundashon Orguyo Kòrsou) wil een volledige invoering van het homohuwelijk op Curaçao, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. Echt iets voor homo’s om iets te eisen dat toch al gaat gebeuren.

REAGEER

Crime4

sep 28, 03:33

AHA
Marnix stuurt dit:

In 2002, a special police team was instituted with the purpose of executing a “zero tolerance policy” against many types of illegal activities. These activities include control of irregular presence in the Netherlands Antilles, the hiring and harbouring of irregular immigrants, and violations of different laws and regulations by establishments such as restaurants, bars, snacks, and night clubs. The zero tolerance team conducts regular, unannounced visits to establishments wich are permitted to have entertainment (dancers) at night. These visits are executed in coordination with other government agencies such as the tax department and the social security services…

Bron: klik hier

Het lijkt er eigenlijk op alsof ze bedoelen dat dat team niet perse de straat op gaat om boeven te vangen, maar meer de bars en restaurants controleert of ze geen illegalen hebben werken. Door de belastingdienst en de sociale dienst worden ze op pad gestuurd. Goh, en hier doen ze net of de ME langskomt! Ik ga nu kijken of ik kan vinden wat Hooker (commissioner DP) en Zaandam (Island Council member en Statenlid DP) hierover hebben gezegd. Want de politie is het niet met hun uitspraken eens.

REAGEER

Cultuur op het eiland...

sep 28, 03:30

Okee, Scott zit op school en moet bij de directrice komen. De directrice zegt tegen hem: “I think you are an antiman.” Een antiman betekent een homo. Op zich vreemd dat een directrice daarmee aankomt. Scott zegt: “Aks your daughter!” Haar dochter zit bij Scott in de klas. De directrice is zo boos dat ze hem gaat slaan. “How can you say such a thing!” “You want to clean up my daughter?” Hij moet twee uur nablijven. Als ie thuiskomt kan zijn moeder niet geloven dat ie zo lang op school moest blijven.

Als je als jongen heel heel erg verlangd naar een meisje dan zeg je: “I would like to clean up this girl! I would like to hit her!” “Me, I like this girl to gi to me!” (give it to me)

Scott voelde zich goed toen de directrice hem sloeg. In de zin van: “You’re not hitting me hard enough George!”

We gebruiken “You’re not hitting me hard enough George!” op vele momenten. Dit is een uitspraak van Muhammed Ali tijdens het wereldtitel tegen George Foreman in Afrika. Je begrijpt dat Rick het verhaal al een stuk of vijf keer aan Scott heeft verteld. Het is tenslotte een van zijn stokpaardjes. Dus als we kaarten en het spel wordt hard, dan zeggen we: “You’re not hitting me hard enough George! You’re not breaking popcorn!” Zo verrijken we dan de taal, zo nonchalant… Zo brengen we wat cultuur op het eiland…

REAGEER

Crime3

sep 27, 08:56

Na het bericht van Sneek, veel berichten over politie acties in de krant. Toevallig hadden de marechaussees al een soort actie gepland: een marineschip kwam de schepen controleren en iedereen werd gecontroleerd op het vliegveld, mensen die aankwamen en weggingen, maar dat heb ik niet in de krant teruggevonden.
Wel het bericht dat twee jongens opgepakt waren die op heterdaad betrapt werden toen ze ergens inbraken. Op een van de jongens is zelfs geschoten. Er stond ook bij dat het kwam omdat de politie op straat liep. En dan het bericht dat de politie hard bezig is met het oplossen van de andere zaken. En of mensen die er iets van weten zich willen melden.

Het volgende wat ik wil weten: Wat is het zero tolerance team?
Er schijnt soms een team te komen, het schijnt dat ze de afgelopen twee keer uit Sint Maarten zijn overgevlogen, dat het Zero Tolerance team genoemd wordt. Wat die doen is me niet bekend.

REAGEER [1]

Crime2

sep 26, 12:00

Natuurlijk hebben ze het op de radio over de opvoeding van de jeugd en de vaders die hun verantwoordelijkheid meer moeten nemen, en de televisie en het respect dat jongeren moeten hebben voor de politie en het respect dat de politie moet opeisen.
Op youtube heb ik een filmpje over crime en wat de oorzaken ervan zijn gezet. Het is de gezaghebber die zijn theorie uiteenzet. Check dit

Morgen over wat er is gebeurd sinds dat krantenbericht van Sneek.

REAGEER

Crime

sep 24, 08:30

Dit eiland staat bekend als een eiland zonder misdaad. Je kunt je huis open laten staan, je spullen in je auto laten liggen, je sleutels in je auto laten zitten, er gebeurt niets. Maar sinds een half jaar ongeveer, wordt er vaker ingebroken. De laatste maand is er wel een stuk of zes keer ingebroken, bij verschillende winkels, de benzinepomp en uit een auto zijn spullen gestolen. Nu stond er 2 weken geleden een groot stuk in de krant ondertekend door Koos Sneek, de directeur van de Steba, de bussiness organization. Namens de ondernemers op Statia gaf hij de politie een paar tips: Kom wat vaker uit je auto en ga de straat op, loop wat rond, was eigenlijk de belangrijkste tip, er was nog wat over verkeerscontroles en sneller handelen, maar het belangrijkste was: “Laat jezelf zien.”

Morgen een vervolg.

REAGEER

sep 23, 07:14

He, krijg nou wat! Daar zit een blond prinsesje op de actiebank van Bijkerk!

Dag lieve Eva, veel plezier nog op Bonaire!

REAGEER

Zo'n knal!

sep 21, 01:52

Zo’n knal! : “Het leek wel of een vuurbal tegen een reuzesteen was aangeknald en dat alle mensen van de hele wereld het konden horen!” (these are Jacks’ words, het onweert nogal en het regent al dagen achter elkaar. “Soaking rain”, noem je dat.)

REAGEER

The eagle has landed

sep 21, 11:50

Dit is het action-art-politics “banki di Pasan-Grahan” dat Michiel Bijkerk bij het bestuurskantoor op het Wilhelminaplein hartje Kralendijk op Bonaire heeft laten plaatsen. Het is de derde plek die de bank heeft en ik denk dat hij hier blijft staan. Dit schreef hij in zijn mail:
Athuntu un komunikado.
Muchu largu. Despensami.
Por fabor mand‘é rònt den boso nètwerk.

REAGEER

Long grass carry news

sep 20, 04:30

Baddicira got ear
but long grass carry news

We zitten te praten, maar je weet niet wie er in de bosjes zit en het kan zijn dat als je in het dorp aangekomen bent, dat iedereen weet waar je het over had.

Look like your back itching
Let me scratch it

Ik heb net een spelletje van je gewonnen en nu wil je weer spelen om te proberen me te verslaan.

Come a little closer
you’re stretching

I come here to bang pashes
not to kiss babies

Dat is wat Ernie Ladd oftewel Ernie the-Cat-Ladd zegt als hij komt worstelen, hij is namelijk wrestlingchampion.

The big cat from New Orleans.

Only a one eye man can see half a haggot with two eyes

Een haggot is een varken dat bij de slager ondersteboven hangt. Als hij doormidden gesneden is, heeft ie natuurlijk maar 1 oog. Maar ja, als je zelf maar 1 oog hebt, weet je het nooit zeker….

Baddicira is een boom met witte bloemen waar melk uit komt dat giftig is. Die boom vangt het op en het gras waait in de wind en draagt het nieuws.

REAGEER

"Juggler"

sep 19, 10:04

Flimscript by Ellis Lopes

Net gelezen. Het is als toneelstuk opgevoerd, heeft een award gewonnen en toen is er een filmscript van gemaakt. Je leest dus ook de opname locaties.

ELLIS LOPES

Ellis Lopes is in 1936 geboren, de oudste zoon van de oude Lopes, waarvan ik even de voornaam niet meer weet: Of Victor Lopes, of Winston Lopes, komt later. Die man is vanaf het begin van het Statuut, 1954 tot aan 1983 commissioner geweest, in de begintijd noemde je dat Deputee. Toen Ellis geboren werd, was zijn vader 20 en zijn moeder 22. Zijn moeder is samen met hem naar Aruba gegaan, zijn vader bleef op Statia. Zijn vader heeft na hem nog 19 andere kinderen gekregen. Bij een stuk of zeven vrouwen. Kortom, zijn pa was een “juggler”. Ellis zegt: “He had a sweet mouth” Dat betekent dat hij “good with words” was. Ook de oude Lopes maakte “skits”, korte sketches die uitgevoerd werden. De oude Ellis heeft nog liefdesbrieven gelezen die zijn vader aan zijn moeder schreef. Als ik die eens zou mogen zien!

Toen Ellis Lopes 20 was, kwam hij voor het eerst op Statia. Hij kwam met het schip “The Antillian”, die van eiland naar eiland voer. Er was geen haven, ze moesten met een roeibootje opgehaald worden. Er stond een auto klaar voor Ellis, die van meneer Pandt. Voordat hij wegging had hij aan zijn moeder gevraagd “Should I hug him, or shake his hand?” “You’ll know…” had zijn moeder geantwoord. En inderdaad, bij het hek van het huis aangekomen, kwam zijn vader naar hem toe en omhelsde hem.

Ellis vond het fijn om op Statia te zijn. Op Aruba was al electriciteit en op Statia was het nog donker.

Na het leger in Amerika, hij was gestationeerd op Alaska, en een tijd in New York, waar hij dans instructeur was, kwam hij in 1976 op Statia wonen. Dat was het jaar van de bicentennial en Ellis Lopes hielp mee met het organiseren van de activiteiten.

In 1986 is hij begonnen met schrijven. Hij heeft 14 toneelstukken en 6 “skits” geschreven. Ze zijn allemaal opgevoerd en allemaal met hemzelf als een van de acteurs. Ze hebben in Amerika en Canada opgetreden en Ellis heeft zelfs een jaar in Belgie gewerkt voor het theater. De laatste paar stukken gingen over aids. Het toneelstuk dat nu ingestudeerd wordt, zal op wereld aidsdag, 1 december, opgevoerd worden.

THE JUGGLER

De hoofdpersoon, Dan, is een “juggler”, krijgt aids, zijn vrouw ook, zijn vriendinnen ook, het zit achter elkaar vol drama, geschreeuw, geweld, gehuil, een kind dat op school gepest wordt dat zijn vader en moeder doodgaan, een vriendin die zijn baby wil houden, en het geld voor de abortus in haar zak steekt, enz. enz.
Zeer aangrijpend en te gek dat er nu weer zoiets te zien is binnenkort.

Paar zinnetjes:
“You got two byside and yoh take dem the same place?”
“You wid child for him and he feel tha yoh trick him.”
“If you done meet wid she, she might goh to yoh house.”
“Woman, don’t make me get vex and floor you, you know!”

REAGEER

sep 18, 12:41

Broeder Bart en zus Pien zijn een jaar ouder geworden.
Het is hier winderig en koel.
Vannacht was er onweer.
Voordat de bliksem kwam schoten de vonken uit het stopcontact.
Ik dacht dat ie naast mijn bed insloeg.
Een hardere knal hebben we nog nooit gehoord.
De Atlantische Oceaan ziet er dreigend uit,
donkergrijs met witte koppen tot aan de horizon.
De honden zijn onrustig.

REAGEER

Een wetenschappelijke doorbraak!

sep 16, 09:29

Dat de economie niet direct instortte nadat Rodney het eiland had geplunderd, kun je aflezen aan het aantal mensen dat er in 1790 woonde.

Rick vindt het oersaai en ik denk ook dat NIEMAND hier doorheen gaat ploeteren, er klopt ook geen bal van, maar ik laat het toch maar staan in de hoop dat iemand die zich stierlijk verveeld me kan helpen.

Het volgende citaat komt van “Edmund Burke, the Atlantic American war and the ‘poor Jews at St. Eustatius’. Empire and the law of nations” van Guido Abbattista, Università di Trieste

De cijfers over de bevolking van Sint Eustatius heeft hij uit “Dutch in the Carribean” van Goslinga gehaald. (Goslinga heeft ook heel leuke verhalen geschreven, zie sectie boeken)

At the time of the events that interest us, and bearing in mind that available estimates are not unanimous but nonetheless give a more reliable picture than the exaggerated figures given in contemporary accounts, St. Eustatius numbered some 3295 inhabitants, of whom 1574 white and 1631 coloured slaves (in 1790 the total rose to 7830, with 4944 coloured slaves and 511 freed slaves)8. The non-African population was made up above all of merchants of different nationalities – Dutch, French, British, Spanish, American, Turkish, Greek, Levantine – and by a predominantly Sephardic Jewish community drawn from all over Europe and America, which was quite numerous although not as large as the one on Curaçao9. We can identify two significant demographic and socio-economic phenomena in the first half of the 18th century: the island’s increasing Anglicization, due to the ever greater presence of British merchants10, and the growth of the Jewish community. From 1730 there had been a steady flux of Jewish immigration, particularly from Amsterdam. As the community grew the congregation of Honem Dalim was founded and at least partial equality with the Christians was achieved through the intervention of the parnassim of Amsterdam11, while the support of brethren in Amsterdam and Curaçao made it possible to build a synagogue. Inaugurated in 1739, the remains of the building were recently restored. In 1781 the resident Jews numbered perhaps 350 in all, with 101 adult males.

Deze cijfers komen uit dezelfde studie waar je met een link een paar dagen geleden naar toe kunt gaan. Het is een studie uit 2008 met een goede verantwoording van die cijfers.
De meest moderne cijfers dus.
Maar nog niet rekening gehouden in de redenatie met die verschrikkelijke orkaan!
En waarom zegt ie “coloured” slaves? Coloured betekent: niet helemaal black! Zou het verkeerd vertaald zijn uit het Nederlands van Goslinga? Niet te achterhalen op internet! Wie wil even kijken in een bibliotheek in Nederland! Please! Ik sta op het punt om door te breken met een belangrijk historisch onderzoek!

De telling hierboven van “at the time of the events that interest us”, moet van na de orkaan en voor de plundering van Rodney zijn. Het zal wel van december 1780 zijn. Rodney heeft het zelf over 350 joden, waarvan hij de 101 mannen op een schip naar een ander eiland heeft vervoerd. Dat betekent dus dat er ongeveer 4500 mensen meer op het eiland woonden in die tijd.

Na de orkaan was er een reden voor een telling: om na te gaan hoeveel mensen de ramp overleefd hadden. Er waren in oktober 1780 tussen de 4000 en 5000 mensen gedood. Dus hierboven staat 3295 inwoners, dat zullen er voor de orkaan zo’n 8500 zijn geweest. (er missen trouwens 90 mensen, wie zijn dat? die 101 Joden die weggevoerd waren?)

Nu is de vraag wat de samenstelling was van die 8500. En hier begint het saaie gedeelte en ook het onwetenschappelijk gedeelte, maar ik zet door! Zou het zijn dat elke bevolkingsgroep relatief evenveel slachtoffers had, of zullen in verhouding meer slaven dan de andere groepen getroffen zijn. Wat ook de vraag is, hoeveel vrijgekochte slaven en hoeveel Joden er in de tijd van de grote bloei rond 1776 er waren. Want in die cijfers van “at the time of the events that interest us” zijn er twee groepen: blanken en slaven. Bij de blanken werden de Joden opgeteld en alle zwarten werden bij elkaar opgeteld, slaven en vrijgekochte slaven.

De vrijgekochte slaven rond 1776

Ik denk dat na de orkaan alle zwarte mensen als slaven werden opgeteld, terwijl een deel van die mensen zich hadden vrijgekocht. Het zou heel goed kunnen dat er meer vrijgekochte slaven waren VOOR de orkaan, dan tien jaar NA de orkaan. Want om in tien jaar zoveel geld te verdienen dat er 511 slaven zich vrijkochten (het cijfer van 1790), lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn historisch instinct zegt dat er misschien 50 slaven waren die in de periode 1781 -1790 zich vrijkochten. Betekent dus dat er NA de orkaan al 461 van de opgetelde slaven eigenlijk vrijgekochte slaven waren. Betekent dus ook dat je het aantal slachtoffers van de orkaan erbij moet optellen om het aantal vrijgekochte slaven van rond het jaar 1776 te benaderen. Hadden die vrijgekochte slaven huizen in de bovenstad, dan hebben velen het gered. Die huizen staan er namelijk nu nog, waarschijnlijk zijn alleen de daken er afgewaaid. De mensen in die huizen zullen het dan gered hebben. Grotere kans dat juist de groep zwarten die zich vrijgekocht hadden zich ophielden in het benedendorp toen de orkaan aan kwam suizen. Ik gok dat er misschien wel 500 dood zijn gegaan van die groep. (wie weet wel 1000!) Dan waren het er voor de orkaan dus een stuk of 1000. (of wel 2000!) Het zou in ieder geval heel goed kunnen dat de verhouding slaaf – vrijgekochte slaaf VOOR de orkaan hoger is dan na de orkaan.

De Joden rond 1776

Na de orkaan en vlak voordat Rodney kwam, woonden hier 350 Joden. Ik denk dat de meesten van hen naar de Synagoge zijn gevlucht toen de orkaan kwam. Die Synagoge is nu herbouwd, maar was een ruine, hij zal dus door de orkaan zijn verwoest. Het zou best mogelijk zijn dat een stuk of 100 Joden dood zijn gegaan en er dus 450 op het eiland zaten in de tijd van 1776.

Tot nu toe is de gok: voor de orkaan: 8500 mensen waarvan afgerond 1000 vrijgekochte slaven, 500 Joden, en waarschijnlijk het zelfde aantal slaven als in 1790, want slaven waren mensen die je heel makkelijk kunt vervangen, dus er zullen er wel zoveel NODIG zijn geweest om alles draaiende te houden: afgerond 5000. Opgeteld 6500 mensen, betekent dat er 2000 “blanken” woonden in de tijd van 1776.

Na de orkaan zijn er 1574 “blanken” geteld. Bij de “blanken” werden ook de Joden opgeteld. Dat waren er 350, dus 1224 “restblanken”. Volgens de berekening van hierboven is die populatie door de orkaan gehalveerd. Dat is heel onwaarschijnlijk.

En dat klopt ook, want we moeten het aantal slaven dat door de orkaan is gedood nog “berekenen”. He, wat gezellig. Nou eens kijken, er waren in 1790 ongeveer 5000 slaven.
Na de orkaan waren er 1631 MIN de (gok) 500 vrijgekochte, is 1100. Hoeveel slaven zullen er dan VOOR de orkaan zijn geweest?
Ik denk 5000, net als in 1790. Dan zijn er dus 3900 doodgegaan.

Even natellen:
slachtoffers grote orkaan:
Met de Franse slag:
500 vrijgekochte slaven van de 1000
100 Joden van de 500
3900 slaven van de 5000
blijft over misschien een stuk of 100 blanken die slachtoffer werden van de orkaan.
100 van de 2000

totaal 4600 van de 8500 = 3295 klopt niet. Ik mis 600 mensen!
Wie zijn dat? 2600 blanken ipv 2000? In 1790 waren er 2375 blanken incl Joden.

Kan een teken zijn dat de handel toch al wat achteruit ging, wat historisch wel zou kunnen kloppen. (de WIC werd in 1792 opgeheven) Maar ja, dan had je meteen ook minder slaven nodig en dat betekent dat het aantal slaven in de tijd van 1776 hoger is geweest. Ja! Ik doe 500 bij de slaven en 100 bij de blanken.

Nieuwe berekening:
slachtoffers grote orkaan:
500 vrijgekochte slaven van de 1000
100 Joden van de 500
3900 slaven van de 5500
100 blanken van de 2100

totaal: 4600 van de 9100 = 3295 , he nou kom ik weer verkeerd uit, ik stop er mee!

Ik snap het niet meer! Ook totaal uit de concentratie!
Morgen maar weer verder of misschien haalt Marnix me uit deze beerput van cijfers, ik sta tot mijn knieen in de modder.
Help!

Maar toch, of het klopt of niet, ik ga gewoon percentages maken:
50 % van de vrijgekochte slaven ging dood in de orkaan
20 % van de Joden ging dood in de orkaan
70% van de slaven ging dood in de orkaan
en 5 % van de blanken ging dood in de orkaan

Dat lijkt logisch…

Bottom Line: boek van Goslinga nodig.

REAGEER

Boodschappen doen

sep 16, 03:32

REAGEER

Statia connection

sep 15, 10:26

Gisteren wilde ik schrijven over de band van Statia met Engelstalige landen. Om het verschil aan te tonen met de Benedenwindse eilanden.
Na het plunderen van Rodney en die verschrikkelijke orkaan stortte de handel in. De bloeitijd van Statia was voorbij. De bloeitijd van de WIC hield ook op.
De handel beperkte zich hierna tot het Caribisch gebied. Sint Kitts werd het belangrijkste eiland om handel mee te drijven, daar werd veel verbouwd. Tot in de jaren 1970 exporteerde ook Statia yams en sweet potatoes en geiten.
Toen kwam de Terminal. De Terminal is voor de Verenigde Staten de grootste overslagplaats voor olie.
Statia heeft voor olie dezelfde rol als voor alle soorten handel in de 17e eeuw. Het is een gunstige plek omdat het precies op de vaarroute ligt van Amerika naar de rest van de wereld en het heeft een diepzee haven. De grootste schepen kunnen heel dichtbij komen. Die Terminal had veel goeds kunnen doen voor het eiland en had ook die intentie. Maar laat ik het niet over politiek hebben. Het is hetgene waar ik het allermeest in geinteresseerd ben, maar laat ik het er niet over hebben.
Veel mensen die op Statia zijn geboren, wonen een poos in Amerika. Of studeren in Amerika. Er wonen hier ook veel Amerikanen, en er komen veel Amerikaanse toeristen.

De historische band met de Verenigde Staten is heel belangrijk. Voor mij heel saai om op te schrijven omdat je er hier mee dood wordt gegooid: Op een gegeven moment, kwam hier een oorlogsschip, een rank, snel, modern schip, die de Andrew Doria heette, voor de kust. Omdat het een relatief klein snel schip was, kon het voor alle andere schepen langs, rondjes varen voor de kust. Ieder schip dat aankwam, lostte een paar kanonschoten om te laten horen dat ze er waren. Die schoten werden met hetzelfde aantal schoten beantwoord, zodat het schip wist dat Statia wist dat ze aangekomen waren. Meestal waren dat een stuk of 6 kanonschoten. Dit schip, de Andrew Doria, die uitdagend voor de kust heen en weer voer, voer onder de vlag van de 13 nieuwe kolonien die zichzelf onafhankelijk van Engeland hadden verklaard. Ze schoten 13 kanonnen. De man die op het fort stond vroeg zich af hoe hij moest terug antwoorden. Hij ging naar Governor de Graaff om te vragen wat hij moest doen. Ze besloten om 11 keer terug te schieten. Dat terugschieten van die kanonnen werd gezien als een diplomatieke erkenning van Nederland van de onafhankelijkheid van de Britse kolonien. En als provocatie tegenover Engeland. De oorzaak van de vierde Nederlands – Engelse oorlog. (Die oorlog begon trouwens in december 1780, net na die verschrikkelijke orkaan.) Nederland wist van niets, was niet op de hoogte gesteld van dat kanonnenantwoord. Hoop gedoe, het stond in de kranten van Engeland en Frankrijk. En toen kwam Admiraal Rodney in februari 1781 langs om Statia (en de Nederlandse handel) te straffen. De bevolking van Statia was toen al gedecimeerd en alle pakhuizen waren kapot.

Hij heeft hier 6 weken de Nederlandse vlag laten wapperen, zodat de schepen die aankwamen dachten dat er niets aan de hand was. De lading van die schepen werd geconfisceerd. Miljoenen gingen verloren. Maar Rodney kreeg ook weer verschrikkelijk op zijn kop. Jaren later zat ie nog tot over zijn oren in de rechtszaken, vooral van Joodse handelaren die dit niet pikten.
Toen de 200 jarige onafhankelijkheid van de Verenigde Staten werd gevierd, in 1976, was hier een groot feest. Amerikaanse marineschepen en officials kwamen langs om Statia officieel te bedanken.

Allemaal op mijn manier opgeschreven en dan vind ik een mooie studie over deze periode, voor de geinteresseerde lezer

REAGEER

San Calixto II

sep 14, 08:23

Wat mensen zich niet realiseren is dat de Bovenwindse eilanden een totaal andere geschiedenis hebben dan de Benedenwindse. Op Curacao waren er 5 slaven voor iedere blanke die er woonde, hier op Statia was de verhouding 1 op 2. De plantages die hier waren, stonden op een laag pitje, het ging hier om de handel. Veel zwarte mensen gingen werken voor die handel; inladen, uitladen, zeilen maken, enz. Ze konden zelf ook geld verdienen. Ik moet nog even navragen hoe dat precies zat. Sommigen verdienden zoveel geld dat ze zich vrij konden kopen. Er zijn veel voorbeelden van slaven die rijk werden.
Vergelijk dat met de slaven op Curacao die in de gaten werden gehouden vanaf een grote wachttoren op de plantage. Hier op Statia is ook geen enkele voetklem gevonden, zo’n ijzeren band met een ketting eraan. Op andere eilanden tientallen.
Er was zelfs een zwarte zeekapitein. Zo’n kapitein en zijn bemanning liet zich inhuren om goederen van Statia naar de kolonien van Engeland te brengen. Daar aangekomen zochten ze naar een nieuwe lading om over te varen. De zwarte kapitein werd gevangen en in Sint Kitts verkocht. Hij ontsnapte en kwam weer terug op Statia.
Iedereen sprak Engels, want Engels is de taal van de zee. In Nederland had je in die tijd stadhouder Willem V die vluchtte naar Engeland. Ook hij sprak Engels.
Omdat Engeland de slavernij 20 jaar eerder dan Nederland afschafte, zijn veel slaven van Statia naar Sint Kitts gevlucht. Sint Kitts was een Engelse kolonie. Nu nog bestaan veel familiebanden met Sint Kitts.
(Op Sint Maarten was het trouwens helemaal makkelijk om te vluchten, je hoefde maar naar het franse deel te gaan en je was vrij.)
Na de enorm rijke tijd in de 17e eeuw, ging het mis met de handel. Niet alleen omdat het eiland aangevallen werd door Rodney, een Engelse admiraal, dat verhaal kent iedereen hier op het eiland, maar ook omdat 10 – 16 oktober 1780 er 27.500 mensen gedood werden door een orkaan die de “lesser Antilles” teisterde. De naam van de orkaan is San Calixto II. Op Sint Eustatius werden tussen de 4000 en 5000 mensen gedood, dat is ongeveer eenderde van alle mensen die er toen woonden. Alle huizen en alle bomen op Barbados werden verwoest, daar gingen 4,500 mensen dood. De wind en het water maakten dat een kanon 30 meter door de lucht slingerde. Je kon elkaar niet horen praten. De hoogstgemeten kracht van de wind was 320 kilometer per uur. De vloot van admiraal Rodney werd verwoest bij Saint Lucia, een van zijn schepen verwoestte het ziekenhuis, kwam daar bovenop terecht. Overal zonken Engelse en Franse oorlogsschepen, het was druk op zee vanwege de onafhankelijkheidsstrijd van Amerika, duizenden soldaten verdronken. Bij Grenada zonken 19 Nederlandse schepen. Op de site van de deadliest Atlantic Hurricanes, staat deze orkaan op nummer 1. Orkaan Mitch van 1998, telt ongeveer 12.000 doden en staat op nummer 2.

REAGEER

Stoute dinkerd

sep 12, 06:38

Hoe ver de Pap de Rat ook wegschopte, de Dinkerd kwam er steeds weer mee terug.

REAGEER

sep 10, 09:22


Een gezellig avondje thuis met Miek

REAGEER [2]

Die little tings

sep 10, 07:57

De schooltasjes die rondslingeren, ze liggen midden in de kamer en moeten naast de ijskast. Het schoolshirt van Jack dat steeds gewassen moet zijn. Ik heb er laatst twee extra gekocht. De schoentjes van Lottie die iedere ochtend kwijt zijn. Het geklets van Rick waardoor hij de tijd vergeet en ik de boeman ben ´s ochtends. De emails die ik in rust voordat iedereen wakker is check. Het zwarte zand waar je een bal van kunt maken die je mee naar huis kunt nemen en die als bal blijft liggen, zo vochtig blijft dat zand omdat het van die hele fijne korreltjes zijn, zwart met blauwe glans. Vroeger namen de vrouwen dat zwarte zand mee naar huis (het is er niet altijd) en legden ze die bij de ingang van het huis om geesten (jumbies) te verjagen. Dat deden ze in 1988 nog steeds. Een jumbie moest namelijk alle zandkorreltjes per stuk wegleggen voordat ie het huis binnenkon.

De zeeschildpadden en de 80 tot 100 eitjes die ze op het strand 5 minuten van ons huis neerleggen. De drie honden die we hebben en waarvan Rick denkt dat ik ze te weinig eten geef, terwijl het zwerfhonden zijn. Het steeds terugkerende gesprek daarover.

Het keukengerei dat ik nooit gebruik en dat ik niet opberg;

De stapel met papieren op het bureau;

“Dose are die little tings” zegt Scott vaak.

REAGEER [1]

What the old folks used to say

sep 07, 10:06

When you start early you got you soon.

Als je er vroeg bij bent, word je snel zwanger, als je vroeg begint met werken, ben je snel klaar.

When the (chickens) sleep in the coop you get them good.

Het moet paultry zijn ofzo. Uitleg: Dit is wat je moeder zegt als ze je op iets slechts betrapt, jij woont in haar huis, dus zij heeft het recht jou ergens op aan te spreken.

Where you catch a cold is where you spit.

Ik weet niet waar deze vandaan komt, gaat het ook over zwangerschap? Of gaat het over geslachtsziekte? Of heeft het iets met wraak te maken? Of moet je naar de bron als er iets misgaat?

REAGEER

ouder -